برندینگ چیست؟ ( برندینگ به زبان ساده )
برندینگ به زبان ساده به معنای متمایز کردن است. یعنی مهم نیست که از کالا، خدمات و یا خود شما چقدر مشابه وجود دارد، برندینگ توانایی و قابلیت این را دارد که از شما چیزی متفاوت در بین آن همه تشابهات نشان دهد. با ارزشترین و مهمترین دارایی هر شرکتی برند آن است.
انواع برندینگ برداشت مردم از محصولات را شکل داده و هدایت میکند و جالب این است که این کار را در کمال ظرافت انجام میدهد بدون اینکه خود افراد از آن آگاهی داشته باشند. خیلی جاها ما فکر میکنیم این خودمان هستیم که انتخاب کرده ولی در واقعیت انتخاب ما زیر سایه مفهوم بزرگی به اسم برندینگ انجام گرفته است.
برندسازی چیست؟
برند سازی یعنی ساخت برند. اما معنای حقیقی و کاربردی آن چیست؟ بیشتر مردم فکر میکنند برند چیزی است که شامل لوگو، شعار و علائم اختصاری یک شرکت میشود و اگر شما اینها و یا حتی چیزی شبیه به اینها را برای یک شخص یا شرکت تهیه کنید یعنی دست به برند سازی زدهاید. لوگو و شعار و … در واقع ابزار برندینگ هستند که از آنها کمک گرفته میشود تا برند را در بازار جا بیاندازند. تمام اینها با هم هویت برند را میسازند آنچه که مشابهش قرار نیست جای دیگری پیدا شود.
بیشتر از نوع و ابزار برندینگ نتیجهای که از آن حاصل میشود مهم است. خیلی جاها انتخاب لوگو، رنگ و جزییات با دقت انجام میگیرد اما در انتها شما برندی نمیبینید. زیرا آنچه که باید اتفاق نیافتاده و آن چیزی جز ایجاد هویت و احساس تعلق نیست.
در دنیای این روزهای صنعت و تجارت که از هر محصول و خدماتی چندین مدل ارائه میشود و در هر صنف و حوزهای تعداد زیادی رقیب وجود دارد باید بتوانیم آنچه که قصد ارائه ش به بازار را داریم بهتر معرفی کنیم تا از سایر رقبا پیشی بگیرد. برندینگ به زبان ساده به معنای متمایز کردن است. یعنی مهم نیست که از کالا، خدمات و یا خود شما چقدر مشابه وجود دارد، برندینگ توانایی و قابلیت این را دارد که از شما چیزی متفاوت در بین آن همه تشابهات نشان دهد.
با ارزشترین و مهمترین دارایی هر شرکتی برند آن است. این برندسازی تا جایی پیش میرود که کالا و محصول از برند آن جدا نبوده و با هم یکی میشوند. تا جایی که حتی برای مثال نام برند کوکاکولا را که میشنوید، طعم آن زیر زبانتان جاری میشود. برندینگ همین است! درونی کردن برند در وجود مخاطب. به شکلی که هر چیزی یادآور برند در ذهن و وجودش شود.
انواع برندینگ
برندینگ شخصی
برندینگ شخصی یا پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی این روزها بسیار باب شده، البته به لطف شبکههای اجتماعی. دیگر برندینگ در اختیار شرکتها و سازمانها نیست و افراد میتوانند محصولاتشان، هنرشان و حتی سبک زندگیشان را به یک برند تبدیل کنند. به این صورت که در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به صورت مستمر فعالیت دارند، تصاویر و ویدیوهای جذاب منتشر کرده و در تولید محتوا بسیار متمرکز هستند.
اینفلوئنسرهایی که امروز در فضای مجازی میشناسید از همین اصول برندینگ استفاده کردهاند و در حال حاضر هم از مزایای برندینگ حسابی منتفع میشوند. شاید از نظر من و شما کار خاصی انجام ندهند و هنر خاصی نداشته باشند اما با استفاده از دانش برندسازی توانستهاند جامعه هدف و نیازش را شناسایی کند و به آن خوراک بدهد.
برندینگ شرکتی
همانطور که از اسمش پیداست این نوع برند سازی برای شرکتها انجام میگیرد تا آنها را در بین سایر شرکتها متمایز کند و در این بین با تصمیمات و اصول برندینگ مثل قیمت گذاری، شناخت و مطالعه بازار هدف، ارزش گذاری و… به رشد و شناخت برند کمک میکند.
برندینگ محصول
برندینگ محصول همان نام تجاری کالاست. برای یک محصول خاص تحقیقات گستردهای انجام داده و برای آن بازاریابی میکنند. این شیوه سبب میشود مخاطب برای استفاده از آن کالای خاص مجاب شود بدون اینکه خودش بداند.
برندینگ خدمات
اینجا کمی کار سخت میشود زیرا قرار است یک خدمات خاصی معرفی و به صورت متمایزی تبلیغ شود. خدماتی که کالا نیست و وجه فیزیکی ندارد بنابراین باید خلاقیت ویژهای برای آن بخرج داد.
عناصر برندینگ کدامند؟ ( Branding Elements )
نام یا هویت برند :
نام برند در واقع هویت برند شما در ذهن مخاطبان است. این نام است که مشخص می کند شما که چی هستید؟ انتخاب نام برند بسیار موضوع پر اهمیتی است. عموما برندهایی که داستان مناسبی پشت نام خود دارند در ذهن مخاطبانشان ماندگاری بیشتری دارند.پ
نشان تجاری برند :
لوگو یا نماد برند شما چیزی است که مخاطبان با دیدن آن باید به یاد شما بیوفتند. بیشتر برندهای بزرگ دنیا نام ساده در کنار لووی ساده را انتخاب کرده اند. مانند کوکاکولا، گوگل، سامسونگ و… .
شعار برند :
به عبارت ساده تر برند شما برای چه چیزی می جنگد؟ قرار است چه ارزشی ایجاد کند یا چه مشکلی را از بین ببرد؟ بهتر است این شعار ساده باشد و در ذهن بماند.
شکل ظاهری :
شکل ظاهری محصول شما چیزی است که در نگاه مخاطب تفاوت و تمایز برند شما را با سایر برندها مشخص می کند. مثلا شکل خاص بطری های کوکا کوالا یا بسته بندی خاص محصول می تواند باعهث تمایز شما شود.
خدمات تخصصی آژانس برندینگ SP Media:
استراتژی برندینگ:
- تدوین استراتژی برندینگ متناسب با نیازها و اهداف شما
- تعریف ارزش های برند، رسالت و چشم انداز
- تعیین جایگاه برند در بازار
هویت بصری:
- طراحی لوگو و المان های بصری برند
- طراحی وب سایت و صفحات شبکه های اجتماعی
- طراحی بسته بندی و سایر اقلام تبلیغاتی
محتوای برند:
- تولید محتوای متنی و تصویری جذاب برای برند
- تدوین شعار و داستان برند
- تولید و انتشار محتوا در وب سایت و شبکه های اجتماعی
ارتباطات برند:
- برنامه ریزی و اجرای کمپین های تبلیغاتی
- روابط عمومی و رسانه
- مدیریت حضور برند در فضای آنلاین و آفلاین
مزایای انتخاب آژانس برندینگ SP Media:
تخصص و تجربه:
- تیمی از متخصصان خلاق و باتجربه در زمینه برندینگ
- سابقه همکاری با برندهای موفق در کسب و کار های مختلف
رویکرد خلاقانه:
- ارائه راهکارهای خلاقانه و نوین برای برندینگ
- ایده های متناسب با نیازها و اهداف شما
تعهد به نتیجه:
- ارائه خدمات با کیفیت و تضمین رضایت شما
- تعهد به دستیابی به اهداف برندینگ شما
اهمیت برندینگ در اصفهان
جلب نظر مشتریان:
- هویت برند قوی، توجه و نظر مشتریان را جلب می کند.
- برند شما را از رقبا متمایز می کند.
افزایش سهم بازار:
- برندی قوی، سهم بازار شما را افزایش می دهد.
- به شما در جذب و حفظ مشتریان کمک می کند.
ارزش آفرینی:
- برند قوی، ارزش آفرینی می کند.
- به افزایش سودآوری شما کمک می کند.
با انتخاب آژانس برندینگ SP Media، می توانید به هویت برند قوی دست پیدا کنید و در مسیر موفقیت گام بردارید.